Anja Schilder (www.anjaschilder.nl)
Margreet Peek (www.margreetpeek.nl)
Anjuschka van Lieshout (www.minicrechenoena.nl)
Nienke van den Bijgaart-Oreel (www.twinkelkind.nl)
Pauline van Soldt (www.hulpbijopvoeden.nu)
Hanneke Middelburg (www.tekstprojecten.nl)
Ellie Norden (www.handenuitdemouwen.com)
In de kring: het stapeltje kaarten (met de afbeeldingen naar beneden) gaat de klas rond. De eerste leerling neemt er een kaart vanaf en begint een verhaaltje te vertellen (max. 3 zinnen) dat past bij de foto. De volgende leerling neemt er een vanaf en verzint bij de foto een vervolg op het verhaaltje, enz.
Drama: alle kinderen krijgen een foto en vormen daarna een groepje van ongeveer 5 leerlingen. Ze maken een kort toneelstukje dat het verhaal vertelt van de foto’s.
In de coachingspraktijk kun je de kinderen een foto laten kiezen die hen heel erg aanspreekt. Waarom spreekt die foto aan? Waar doet je dat aan denken? Welke wens hoort voor jou bij deze foto? Ze kunnen dan ook een foto kiezen die hen juist niet aanspreekt. Waarom deze foto? Wat betekent deze foto voor jou?.”
Juliëtte Hoogmans (www.buro-leef.nl)
“Een andere variant vanuit verbinding, geschikt voor kinderen maar ook volwassenen, wanneer ze moeite hebben met kiezen, laat ze de ogen dicht doen en de hand over de foto`s laten gaan. De kaart die de hand `aantrekt`laten pakken. Laat ze dan eerst benoemen waarom ze deze kaart hebben gepakt dan pas de ogen open laten doen. Dan naar hun reactie vragen en eventueel doorvragen. Je kan zelfs vragen wat ze met de kaart willen doen (wegleggen – bij je houden – weggooien – verscheuren) dit dan ook laten doen. Daarna de ogen weer dicht voor een tweede kaart (zelfde manier), vragen voor een derde kaart. Heb dit gedaan met een paar mensen, de eerste kaart raakte een minder leuke kant van de persoon, de tweede een leuke herinnering of droom en de laatste was een verruimend en verhelderende gevoel. Wel moet je op dat moment ook verdiept zijn anders werkt het minder goed.”
Mark Helmink (www.kindsbelang.nl)
Ceciel Kloet (www.olvbreda.nl)